Hij is inmiddels directeur bij Conformiso, maar Harold Kuyten begon in 2002 geleden ‘gewoon’ in loondienst. In 2006 kreeg hij de mogelijkheid samen met Jeroen Molendijk in het bedrijf te stappen. Dat deed hij onder één voorwaarde: ‘Als we dit doen dan moet er wel ambitie in zitten en moeten we ieder jaar groeien’. “Dat lukt nog tot op de dag van vandaag”, aldus Harold.
Harold Kuyten; ondernemer met ambitie.
Hij omschrijft zichzelf als ‘manusje van alles’, dat ongetwijfeld een gevolg is van zijn jarenlange ervaring binnen het bedrijf, maar sinds 1 januari 2021 is hij volledig eigenaar van Conformiso. Samen met zijn stevige kernteam bestaande uit Ester Verheijen en Annette Willems voert hij het dagelijkse management en zorgen ze samen dat het schip de juiste koers vaart.
Koers bepalen
“Het mooie aan ondernemen is dat je totale vrijheid hebt”, begint Harold. “Je mag zelf bepalen welke kant je opgaat, als individu maar ook als ondernemer. Als ik zeg dat we links gaan dan gaan we links, je hoopt alleen dat dat de juiste keuze is,” vervolgt hij lachend. “Het is denk ik ook belangrijk hoe je in het leven staat en welke ambitie je hebt. Je moet kansen zien en kansen pakken, en daar het bedrijf in meenemen.”
“Het mooie aan ondernemen is dat je totale vrijheid hebt. Je mag zelf bepalen welke kant je opgaat, als individu maar ook als ondernemer.”
Harold lijkt met zijn team het bedrijf goed op koers te houden. Er is genoeg werk en Conformiso blijft groeien: “Als directeur ben je natuurlijk altijd op zoek naar nieuwe opdrachten, maar het is ook een uitdaging om al het werk gedaan te krijgen met de mensen die we hebben. Kwaliteit hebben we hoog in het vaandel staan en om dat te kunnen leveren moet het werk behapbaar blijven. Mensen werven en een gezonde flexibele schil houden is dus ook ontzettend belangrijk. Daarnaast ben je als ondernemer ook verantwoordelijk voor je personeel. De truc is om te blijven communiceren met je medewerkers. Voelt iedereen zich happy? Blijven praten en op regelmatige basis de peilstok in je eigen organisatie steken.”
Verbeteren om te blijven groeien
Over de hoeveelheid werk maakt Harold zich geen zorgen: “We hebben het geluk dat we in een markt zitten waar groei in zit. Steeds meer bedrijven moeten aan normen blijven voldoen, er is toenemende wet- en regelgeving en er komen steeds meer risico’s op het pad. Al deze dingen zorgen voor een groeiende markt waarbinnen wij ons vak kunnen uitoefenen. Neem bijvoorbeeld cybercrime. Dat begint enorm toe te nemen en sijpelt nu ook het mkb binnen. Daar kunnen wij bij helpen.”
De marktomstandigheden zijn gunstig, maar ondernemer Harold ziet overal kansen: “Het gaat goed, maar als organisatie willen we het kwaliteitsniveau naar een volgend level brengen. Daarom gaan we aan de slag met een soort buddy-systeem. De buddy-collega kijkt een aantal keer per jaar mee bij de klant waar een andere collega werkzaam is. Zo kun je ervaringen uitwisselen, houd je elkaar scherp en zoeken we continu naar de perfecte mix om ieders kennis in te zetten bij de klant.”
Afschakelen bij de harmonie
Harold staat 24/7 aan dus er gaat geen moment voorbij dat hij niet aan werk denkt: “Al sta ik in de tuin te werken – en ik heb een gróte tuin -, ik ben altijd met mijn werk bezig.” Hoe is dit vol te houden? Harold: “Heb toewijding in hetgeen dat je doet en zorg dat je tijd hebt om af te schakelen. Ik doe dat bij de harmonie. Twee avonden per week ben ik slagwerker en bezig met andere taken. Dat is echt energie tanken.”
“Heb toewijding in hetgeen dat je doet en zorg dat je tijd hebt om af te schakelen. Ik doe dat bij de harmonie, dat is voor mij echt energie tanken.”
De knoppendrukkers
“Het leuke aan ons vak is dat je bij veel bedrijven een kijkje in de keuken mag nemen. Ik vind het nog iedere keer zo mooi dat achter elk bedrijf weer zo’n hele wereld zit. Ergens weet je dat wel, maar dat blijft me verwonderen,” vertelt Harold gepassioneerd. “We waren laatst bij een klant, een parkeerbedrijf in Amsterdam. Hiervoor bezoeken we regelmatig parkeerlocaties om te controleren of alles loopt zoals het moet lopen, zoals een volle EHBO-trommel, juiste instructies, etc. Er zat ook een paniekknop onder het bureau, maar de aanwezige man gaf aan dat hij het niet meer deed. ‘Dus daar kunnen we wel op drukken?’, vroegen we. Nou, in een mum van tijd stond de politie op de stoep en die namen geen genoegen met de uitleg dat we dachten dat hij het niet meer deed, haha. Uiteindelijk kwam het goed en hebben we ook daar weer van geleerd dat er een protocol moet zijn voor het testen van deze knoppen. Sindsdien zijn we de knoppendrukkers van het bedrijf,” zegt Harold lachend.
Conformiso als waardevolle investering
Dat Harold ambitieus is mag duidelijk zijn, maar wat is de stip op de horizon voor Conformiso? “We willen niet de grootste van Nederland worden, maar we willen wél de meest hoogwaardige dienstverlening bieden. Vooral goede dienstverlening bieden aan bedrijven en organisaties die begrijpen dat ze alles rondom kwaliteit, arbo en milieu goed moeten regelen én begrijpen dat dat een investering is die uiteindelijk iets gaat opleveren. We maken ook wel eens mee dat bedrijven het papiertje dat ze nodig hebben te duur vinden en ons als een kostenpost zien. Gelukkig zitten we nu in de luxe positie dat we van dat soort klanten afscheid kunnen nemen en we onze prestaties volledig kunnen inzetten bij klanten die het echt voor zichzelf doen en het als waardevolle investering zien.”
Spreekt de klant wel eens zijn waardering uit? Harold: “Ja, zeker. Maar het grootste compliment is misschien wel dat we worden uitgenodigd voor zomerbarbecues en kerstborrels. Dat we onderdeel zijn van hen, ‘wij’ met de klant.”
INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF
Abonneer je nu op onze nieuwsbrief!